Ne hagyd, hogy ellopják az időd

2017. január 27. 14:09 - Dobován Norbert

Az időpazarlás a legnagyobb pazarlás, mert az elvesztett idő soha sem kerül meg, és a mit elég időnek nevezünk, az mindig igen rövidnek bizonyul.

-Benjamin Franklin

Akárhogy nézzük, kevés értékesebb dolog van az időnél. Pénzzel nem megvásárolható, nem visszafordítható, egyenes vonalban renduletlenül halad. Mégis, ha megvizsgálod a napodat, biztos vagyok benne, hogy számos olyan vakfoltot találsz majd, amelynek semmi értelme. Komplett időpazarlás és talán nap mint nap csinálod. Én (sajnos) csak nemrégiben jöttem rá erre. 

Várni valakire - sok kicsi sokra megy

Heti öt alkalommal járok edzeni. Már rég nem egy bizonyos cél elérése miatt emelek súlyokat, sokkal inkább az életem része lett. A lényeg azonban most nem ezen van. Edzőtársakkal együtt járunk edzeni, hárman-négyen és egyik barátom minden edzésnapon értünk jött. "Összeszedett minket", aztán irány a terem. Ő az a típus, aki szereti az autóját, szeret vezetni és élvezi, ha szívességet tehet, és igencsak fel van háborodva, ha visszautasítjuk a szívességét. Végülis költsékhatékonyabb, praktikusabb, zöldebb, megminden. Parkolóhelynek is mindig hiányában vagyunk, szóval minden szempontból nyerő ötlet. 

Van azonban egy bökkenő. 

Minden egyes edzésnapon, volt egy plusz-mínusz 10 perc késése. Mivel meg volt beszélve az időpont (pl. 7 óra) a kiszemelt időpontra összeszedtem az edzőtáska tartalmát, felöltöztem, majd vártam. És vártam. Aztán 5-10-15 perc üldögélés után csörren a telefon, "ittvagyok,menjünk". Oké. Ez az átlag 10 perc, valahogy mindig irgalmatlanul nehezen telt el. Már vártam az edzést, de cipővel a lábamon, már nem járkáltam a lakásban, levenni macera, ha megérkeznek a srácok várni fognak, stb. Így tehát heti 5 alkalommal 10 percig bambán ültem, lesve a telefonomat, végigpörgetve néhányszor a fészbuk hírfolyamot, egyben izgatottan és unottan (igen, nem kell meglepődni - abba a kategóriába tartozom aki élvezi a kemény edzéseket).

ne_hagyd_hogy_ellopjak.jpg

Ha szólsz, te vagy a paraszt

Ha 5-10 perc késésért megjegyzést teszek, akkor nyilván hülyén jön ki, hogy jönnek is értem és fel is vagyok hábordva néhány perc késés miatt. Végülis igazuk van. Akkor miért nem számolom mindig bele azt az 5-10 percet. Azért, mert ha néha pontosan érkezik öreg barátom, akkor hallom a diszkrét megjegyzést, hogy "na, miaz, halat ettél, vagy mi tartott eddig?". Szóval ez sem pálya, mert akkor meg ők várnak rám. Én pedig szeretem tiszteletben tartani mások idejét. 

Mennyi is valójában az a 10 perc

Számoljunk heti 5 alkalommal áltagosan 10 perc késést.

Ez 1 héten 50 perc, kerekítve 1óra.

Egy héten 1 óra.

Egy hónapban kb. 4 óra.

Egy évben 48 óra! Azaz 2 teljes napot várok évente, miközben semmit nem csinálok!

Megjegyzem, hogy hozzávetőlegesen 3 éve járunk együtt edzeni. Legszívesebben a fejemet a falba verném, hogy nem jöttem erre rá hamarabb. 

Amennyiben heti 1 órát fordítasz mondjuk arra, hogy tanulj angolul, mennyit haladsz? Ha 4 szabad órát pluszba kaphatnál minden hónapban, örülnél neki? Ha az utolsó napjaidban adnának még 2 teljes napot erőben egészségben, nem te lennél a leghálásabb ember a világon? Ehelyett mit csináltam én? Cipőben bámultam a falat meg a facebook hírfolyamot, meg néha az időt. Majdnem minden nap. 10 percig. Idióta!

Költsékhatékonyság vs. idő 

Költséghatékony ide vagy oda. Az idő fontosabb számomra. Éppen ezért, barátom lelkébe taposva megmondtam neki, hogy értem többet nem kell jönni. Köszi a szívességet. Tényleg. De nem. Nyáron bringával, télen a saját autómmal, szépen az időbeosztásom szerint fogok eljutni a vasak világába. 

Mikor levezettem a fenti érvelést, elkerekedett szemmekkel, mosolyogva csak ennyit mondott: "Te h*lye vagy b@zmeg. Dehogy vagyok hülye! Csak tudatosan szeretném beosztani az időmet. 

Hol van a TE 10 perced? 

Elemezd a napod. Vannak intenzív vakfoltok? Olyan percek, amikor tényleg semmit, azaz semmi hasznosat, semmi élvezeteset nem csinálsz? Hány ilyen perc van? Számolgass csak...heti/havi/éves szinten. Amikor önszántadból vársz valakire, akire nem lenne muszáj várnod, amikor időt pazarolsz a semmire, pedig egyszerűen változtathanál a rendszeren? Amikor hagyod, hogy ellopják az idődet? 

---

HA TETSZETT A CIKK ÉS SZERETNÉL TUDATOSABBAN ÉS EGYSZERŰBBEN ÉLNI, KÖVESS MINKET!

facebook_banner_3_720x90.jpg

 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hetkoznapizarandok.blog.hu/api/trackback/id/tr6612158965

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2017.01.28. 11:49:51

Az edzés már önmagában heti több óra kidobott idő.

cassiopeia 2017.01.28. 12:28:27

Bankban, postán várni akár 10-30 percet, hogy sorrakerüljek. Szerencsére nálam van a laptopom, mindig van mit csinálni, ami belefér ebbe az időbe, pl. email-ek válaszolása.

2017.01.28. 12:52:24

Igen, az emberek emlékeznek kinek adták kölcsön a kocsijukat, az megtankolt-e utána, ki lóg nekik pénzzel stb. De az idő, mivel ingyen van és mindenkinek 24 órából áll egy napja, elég egyenlően van elosztva, azt pazaroljuk illetve elbasszák nekünk mások. Pedig tényleg ez az egyetlen erőforrás, ami sose jön vissza. Borzasztó felismerés, hogy elbasszák egyesek mások idejét, életét és egy "bocsesz" a maximum, amivel elintézik.

2017.01.28. 12:56:07

Mióta van okostelefonom, mindig vannak rajta e-book-ok olvasni meg hanganyagok, amiket hallgathatok "üres" időmben. Meg podcast-ok. És az idő- és energiavámpírokat lassacskán leépítettem.

efi 2017.01.28. 14:24:28

Hát még azzal mennyi idő ment el, amíg kerülővel mindenkit összeszedett.
Az idő ellopásának tipikus esete: meeting, értekezlet, és - mit 10 percek - a 3 napos csapatépítő. Főleg, hogy 80%-ban késve kezdődik és 110%-ban késve végződik. Ha egyáltalán lehet tudni, hogy mikor van tervbe véve a vége.

Turjánszki Péterné Zsuzsanna 2017.02.10. 21:15:51

Köszönöm, nagyon jó cikk! Mostantól 2x át fogom gondolni mivel is töltsem a napomat, hogy hatékonyabb legyen! Jó volt olvasni - ettől a cikktől még a "vasakhoz" is megjön az ember kedve :-)
süti beállítások módosítása